Social Icons

Wednesday, March 31, 2010

HIJAB 2

"I have never been regarded with such great respect before"

Sebelum ni pernah UJ posting juga tentang beberapa wajah Muslimah Malaysia sebagai gambar hiasan. Mereka siap memakai niqab berhijab purdah, busana pilihan mereka. Barangkali menuntut kehendak agama dan sekaligus sebagai senjata untuk tidak diganggu ketika di jalanan oleh mereka yang mungkin 'tidak bertamadun'.

Kali ini HIJAB 2, pula mengenai luahan seorang wartawan yang bukan Islam tetapi mengenakan pakaian sedemikian..luahan bukan kerana tidak puashati, tetapi mungkin perasaan terharu... Untuk apa dia berbuat sebegitu? Bukankah itu mengundang padah? Atau dia ingin berpengalaman seperti mana Muslimah alaminya atau mungkinkah itu juga taktik untuk memberi expose yang buruk terhadap wanita Islam berpurdah? (bukan berfikiran negatif tetapi kita sentiasa berhati-hati dengan taktik musuh Islam) Atau mungkin dia ingin mencuba apakah keistimewaan yang diperolehi dengan berpakaian sedemikian...?

namun apakah respon yang diluahkan oleh si pemakai atau pelakon yang UJ maksudkan di atas?

Aku tidak pernah dipandang dengan hormat seperti sebelumnya

menarik bukan.. beliau sendiri iaitu Kuokkanen - seorang wartawan bukan Islam yang pernah mengenakan pakaian Muslimah dengan berpurdah atau niqab sebagai mencari pengalaman untuk sama-sama merasai seperti Muslimah yang berbusana sedemikian.

Beliau melakonkan watak sedemikian untuk mendapatkan apa respon dari masyarakat sekeliling secara 'penyelidikan terapan' tanpa pertanyaan, cukup sekadar apakah reaksi mereka sekitarnya, mungkin cemuhan, kata nista dan mengutuk atau penghormatan seperti beliau sendiri tidak pernah dapat dan alami sebelum ini.

The black chiffon covering my eyes makes me stumble against a male customer’s shoulder at an ethnic shop. The man gesticulates apologetically - in the usual slightly absent manner.Then he really sees me: a woman dressed in a black abaya-niqab, a decorative black cloak and a veil that also covers my face. The man nearly bows and renews the apology in an Arabic dialect. I have never been regarded with such great respect before.

Lihat lah kan itu pengakuan yang dibuat olehnya sendiri...Namun tidak kurang juga yang mencemuh. Mungkin mereka tidak memahami apa yang diinginkan sendiri oleh wartawan tersebut. mengapa beliau berbuat demikian.

When I am riding in the orange Metro car, the first reaction comes immediately. ”Hey, that is one hell of a sight”, a drunken man yells out to his three equally wasted friends in the crowded carriage. Other passengers skillfully avoid looking at my veiled face. ”Hey, you left this”, says a middle-aged woman. My hair was tied in a shiny doughnut under the veil, but it dropped on the seat behind me. I cannot say thank you to the woman as I cannot decide whether I could speak Finnish and blow my cover.

Apakah pengalaman lain yang diperolehinya... beliau seolah-olah mendapat satu perasaan ukhuwah yang bukan dari mereka yang dia kenali ..dan ini sudah tentu memeberi impak positif yang mungkin tidak diperolehinya sekiranya dia tidak mengenakan kerudung sedemikian.. bukan?

At the Itäkeskus shopping mall, many people are staring at me. A young man with a can of cider in his hand looms up from behind a column and almost spills his drink in panic. Okay, black is very dramatic. I myself begin to get used to the garment. It is light and yet warm. On the other hand, paying at the checkout is difficult with black gloves on. Moreover, it is difficult to see properly from behind the veil. All I can distinguish is shapes in the evening light.

In front of the market I get a reaction from a Muslim man to my clothing. An Iraqi or Turkish man is walking towards me with his friends. He is staring at me with an incredible intensity. I am staring back but he does not realise that because of my veil. I walk past him, but he keeps looking in my direction. Later on another man is hanging out at the door of an ethnic store and shouting:”Hello! Hey! Wait!” I do not wait. I feel that a fully-covered Muslim woman would not dignify such a call with a response. Such calls are hardly ever heard in Finland. When I was living in France, men sometimes shouted after me like that. I never answered.

Sebegitu sekali seseorang Barat, hanya untuk mecari pengalaman dengan sanggup berbuat sedemikian di tengah kota Finland, Helsinki. Apa tujuan sebenar untuk dia buat, kita sendiri tidak pasti, namun komentar dan tulisan positif yang dimuatkan dan ditulis oleh beliau cukup teruja untuk UJ meneliti.

Rasanya agak ironi jika di Malaysia. Bukan UJ maksudkan mereka berpurdah sedemikian atau bertudung, tapi kita diberi kelonggaran, tidak disekat bahkan digalakkan... namun masih lagi ramai yang rasa mendedah rambut itu satu kelebihan...

Namun, pengamatan UJ sendiri, Alahamdulillah rasanya dengan mata kasar UJ makin ramai sekarang Muslimah Malaysia yang bertudung, tidak kira lah berpurdah litup, bermini telekung dan berbagai lagi fesyen tudung dan cara bertudung yang terkini. sekali pun di kota besar seperti di Kuala Lumpur...kan? syabassss tapi agak kurang jika dilihat di kota selatan tanah air Johor Bahru... JB ohh JB...


UJ sendiri cukup kagum bagi sesetengah mereka yang berniqab ini, mereka juga selincah seperti yang tidak berniqab juga, malah kekadang lebih aktif dan cergas dalam menjalankan sesuatu aktiviti. Syabasss muslimahku...hehehe

Pernah juga UJ ditertawa atau menjadi satu persoalan atau satu bahan tontonan lawak - mungkin - kepada sekumpulan remaja yang mungkin cetek pengetahuan agama mereka, hanya kerana UJ bersama mereka yang bertutup litup sedemikian sedangkan UJ ketika itu bertopi (cap).. pada mereka mungkin kontra, namun sedikit sebanyak UJ dapat mempamerkan yang mereka tiada seperti yang dicop oleh Barat bahkan sebilangan dari negara kita sendiri sebagai extrim..

Ok lah sedikit celoteh, sedikit lemparan positif untuk muslimah-muslimah ku yang berpurdah dan mereka yang menyokongnya.... tahniah... kamu semua adalah Superrrrrrrrrrrr.... Dooperrrr waAllahua'lam

sumber tentang Kuokkanen seorang wartawan bukan Islam di Helsiniki Finland boleh klik di :

2 komen:

Afida Anuar said...

Terharu pulak membaca kesanggupan wartawan tu...ya Allah bukalah pintu hati dia kepada Islam...

Jankaulu said...

terharu jugak...