Social Icons

Wednesday, August 18, 2010

ku lihat timur di tenggara

pagi tadi sesudah bersahur... keluar ambil angin pagi hampir subuh... cukup nyaman di balcony garden-taman cinta erkk....langit terang disimbah cahaya bintang berkelip-kelip .... cukup indah... terlihat bintang yang cukup gemerlapan di awal pagi itu... ya cukup pagi .. subuh belum masuk lagi... bahkan boleh lagi menambah hidangan sebelum waktu imsak nanti... mungkinkah itu bintang kejora atau bintang timur yang disebut-sebut ... relatif keindahannya dipuji-puji, menjadi lagu untuk dinyanyikan, menjadi puisi untuk dihayati... malah tempat, atau bumi yang dipijak sekarang juga adalah wilayah KEJORA - wilayah kemajuan johor tenggara.... ohhh kulihat 'timur' di tenggara...cukup terang langit di pagi ini tiada pun awan putih atau berarak mendung.. adakah ini petanda siang nanti panas terik dibahang mentari...?
ada yang kata kejora hanya bintang yang muncul di awal pagi sebegini.. kerlipan cahayanya sungguh terang... namun ada juga mengatakan itulah pantulan cahaya matahari di planet Zuhrah... jiran paling dekat dengan bumi... Bintang kejora dipuji kerana kecemerlangan relatifnya. Tetapi tak banyak orang tahu tentang hakikatnya, kerana orang cukup kagum dengan kemegahan sinar pantulannya. Orang terlanjur menyebutnya bintang, padahal ia juga planet. Lingkungan planetnya pun sesungguhnya tidak bersahabat bagi kehidupan. Luar biasa panasnya memberi kesan pada penduduk bumi dengan kandungan karbon dioksida yang sangat tinggi.. Jadi, adakah zuhrah itu kejora.. ya kejora sememangnya timur, bukan? wallahua'lam...

Kejora sehingga sewaktu-waktu dulu adalah objek penyembah bagi mereka yang merasakan itulah tuhan atau yang berkaitan... kerana mungkin keindahanya atau mungkin kelainan dari yang lain... ya... kerana lain maka jadi lain lah wataknya... ada juga sebagai penunjuk arah haluan dalam mencari destinasi di lautan samudera mungkin juga di hutan belantara... namun kepada yang terlalu mengagungkan ciptaan ini kembalilah kepada penciptanya... agar kekaguman kita diganjarkan sesuatu olehNya.. insyaAllah...singkaplah selalu doa Nabi Ibrahim yang kita baca setiap kali bersolat kan...agar ia jalan panduan setiap yang dipandang setiap yang dihidu setiap yang dirasa adalah kerana kehebatan penciptanya...

Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidup dan matiku
hanyalah untuk Allah tuhan semesta alam

langit cerah di awal pagi tidak bererti tidak akan hujan kemudian nanti, kerana jilah awan mungkin mendung berarak deras di tengahari....Ya hari ini rupanya belum cukup panas untuk mengeringkan tekak dan terik matahari tidak membahang... selesa, nyaman dan indahnya cuaca hari ini...walaupun seawal pagi tadi tanda-tanda hebat siang akan hangat disimbah sinar mentari...

9 komen:

bofoyengfeng said...

kejoraku bersatu...

Afida Anuar said...

Fida punya hobi renung dada langit teropong bintang ni UJ....

..mencari kejora di hati..eceh...

uNcLeJoE said...

@bofo - hehe kejoraku kejoramu bersatu ...erkk

@fida - UJ pun suka jugak kadang2 tuh... dulu ada beli teropong yang entah bapa rege nya lupa dah...time study kat syria tapi benda alah tu murah je sana.. buatan russia..tapi dah hilang mana pegi ngn kotak buku2 sekali..rasa di rumah kawan di penang kot... tapi sampai berapa tahun ni tak gi amik2 pun lagi..hehehe

uNcLeJoE said...

@fida - owhhh mencari kejora di hati.. teropong lah lagi... nanti terjumpa lah tu kan... hehe

Lepat Pisang said...

wah sekali bintang kejoralah,Uncle Joe..hm,dah lama tak usha waktu pagi pagi subuh...melihat keindahan langit pagi..thankz sudi komen blog lepat..he..he..sekali visitor nombor 4727 da,..he..he..

bofoyengfeng said...

kejor yob kejor...

uNcLeJoE said...

@lepat - hehehe kira belum habis lagi tuh... nanti datang mengira lagi ok... hehhe

@bofo - apa yang nak dikejar...hehehe

rahMAT chiCO said...
This comment has been removed by the author.
uNcLeJoE said...

@rahmat chico - laaa patutlah tak nampak.... hehe