Social Icons

Monday, July 26, 2010

siapa yang Bengong ? dia atau kamu... bukan Aku Ok..

hmmm mereka mungkin beberapa rakyat Malaysia yang bengong... lebih tepat macam makcik Gayah daripada organisasi Sisters in Islam (SIS) beberapa waktu dahulu ketika KTMB melancarkan koc merah jambu khusus untuk wanita...

ini adalah petikan berita yang UJ baca dari Yahoo.com hari ini tentang Malaysia... rasanya yang menulis berita ini tidaklah bengong... tapi dia bijak untuk mencari manusia yang bengong dalam memetik kata-kata mereka lalu dijadikan berita yang bengong tentang Islam... inilah hasilnya... mentafsir Islam sebegitu sempit dan menggambarkan Islam itu tidak bebas...

dan ada satu perkara yang UJ rasa seronok nak cakap juga...apabila mereka samakan proses Islamisasi di Malaysia seperti proses Talibanisasi pula... apa-apa pun definisi dan tafsiran yang dibuat... hmmm UJ nak tanya.. teruk ke Taliban? jahat ke Taliban? kalau nak bandiing mana teruk.. SIS tu ke Taliban? dan dari mana dan daripada siapa mereka dapat maklumat tentang Taliban dan menyamakan kerja-kerja Islam di Malaysia... Bengong...

berikut antara mereka yang bengong... jahil mengenai agama sendiri tapi degil tak nak belajar yang bengong lagi .... masih boleh bertekak dan nak bagi hujjah logik akal dan nafsu sebenarnya..

1- But for Asyikin, a petite and attractive business executive dressed in a knee-length skirt and strappy high heels, the campaign hasn't dampened her party mood. "I couldn't care less, I'm partying. Religion to me is a personal thing," she says as she sips a glass of whisky and greets other regulars at the bars and restaurants that line the narrow streets.

"If you ask me whether I am afraid to hang out with my friends like this after all these cases, the answer is no," says Asyikin, who like many of Malaysia's most privileged youngsters went to university abroad -- in Britain.

"It's a choice of lifestyle. Some people, they really follow the book (religious teachings) and for some, you are born a Muslim, you can't get out of it," she says as she clinks glasses with a friend.

tengoklah kan... beraninya seorang muslimah Malaysia, berpendapat sebegitu dan berkelakuan sebegitu...? apa nak jadi ? macam berlagak dan bangganya dia kan dengan dosa...hmmm

2- Despite the highly publicised cases, every weekend Kuala Lumpur's top clubs are packed with fashionably dressed youngsters including Muslim Malays -- many offspring of the nation's elite -- socialising and drinking openly.

apa nak jadi dengan muda-muda Bumiputra Melayu MUSLIM Malaysia...

3- "I'm a bit more wary after all these cases but it doesn't really affect my mood to go out and party," says Muaz Omar, a civil servant who goes to pubs with friends to watch live band performances.

yang ini pula, seorang penjawat awam.. banyak betul gaji engkau ekk Muaz... sempat lagi melabur kat tempat tu... apa daaa... masuk share bukak HAlal MArt tak nak... erkkk

4- "We don't agree with the way they go on, Islam is not about snooping around catching people committing sin," says Ratna Osman, legal manager from leading civil society group Sisters In Islam (SIS).

Ratna blasted the raids as a form of rights violation and an intrusion into people's privacy.

"Unless that person is a drunkard and started going around committing crime or causing accidents, then yes, you can punish them because they endanger people and their own life," she says.

"But if the person commits a sin in a private domain then it is between him and God. If as a Muslim you feel compelled to tell him, it should be done in a compassionate way or to educate them."

yang ini semua tahu memang kumpulan Bengong...

ishh apa nak jadi dengan orang Melayu Bumiputra Muslim Malaysia kita? apa nak jadi dengan ummah kan... kalau begini, macamana nak membina Menara Bangsa??kalau begini lah seterusnya lagi, sudah tentu Anak Kecil tak serik Main Api, akhirnya habis semua Warisan..terbakar hangus.... apa yang jadi kebanggaan kita, apa yang nak dibanggakan..
klik untuk bacaan penuh tentang berita ini di Yahoo.com


UJ - jadikanlah agamamu sesuatu yang membanggakan, kerana Islam memang lambang kebanggaan...Tapi kalau ramai umat jadi macam kat atas... apa nak dibanggakan kan?

17 komen:

Khairi said...

habislah kalau semua orang berfikiran mcm ni. sebab itulah pentingnya taqwa.

taqwa iaitu kita buat baik/sopan bukan sebab dosa pahala tapi sebab Allah, sbb syg Allah, sbb malu kat Allah.

Org bermaksiat terang2an mcm tu dah tak ada rasa malu sebenarnya.

Afida Anuar said...

Memang bengong la diaorang ni....SIS ni...mmg patut diharamkan!

Kesian kat diaorang kan? sangat kesian..... lahir dalam Islam..tapi hidup cara kafir...doa moga2 masih dibuka pintu hati untuk mereka kembali ke sinar Islam yang sebenar...waAllahualam..

Ibnu Jamaluddin said...

Astaghfirullah...
Inilah dunia di akhir zaman ya UJ.
Moga kita dan saudara kita di luar sana diperteguhkan iman dan dijauhkan daripada kemaksiatan ini... =(

zulkbo said...

salam Johari..
memang elok la di gelar begitu pada mereka..yang salah di benarkan..yang benar di propaganda jahat oleh mereka..yang nyata orang melayu islam kita cuma tinggal melayu sahaja nanti..amalan semua dah balik zaman jahilliah..

Ibnu Jamaluddin said...

SIS itu mungkin tali barut pakatan-pakatan Zionis yang tujuannya memcahbelahkan Islam.

Bacalah novel Faisal Tehrani, Tuhan Manusia, yang membincangkan soal pluralisme. Mungkin ini yang SIS nak bawa. Nauzubillah...

nas said...

very nice info...
inilah nak jadi kepada orang melayu muslim yang sudah hampir hilang pegangan mereka..
insaflah wahai melayu....
ingatlah agama kamu!!!:(

qusyairi said...

salam alaikm wbt.

=)
*lame jd silent reader..hehe


astaghfirullah al azim...
melayu hanya lah satu bangsa..
bangsa kita..
y mana dahulu dimuliakan..
dengan apa?
dengan agama islam tentunya..

tanpa islam..tiada lah kemulian..

islam tetaplah islam
dan bukan spt penganutnya..
memberi 'promosi' salah..
islam dan orang islam adalah 2 perkara berbeza..

jadi..ada perkara y kita perlu selidik..
adakah islam kita hanya islam warisan y hanya ada pada nama?
atau islam kesedaran atau mencari?

menjadi tugas kita2 y faham lah nak sebarkan kefahaman ini..
kan?

dlm cth post ini..
bagaimna kita lihat org bukan ahli memberikan pendapat..betapa huduh perilaku ini..nampk saja lubang2 aib..

kita namakan- ''kebebasan bersuara''

=.=''

tp sy y yakin
ketahuilah bahawa dia ckp bagi pihak dia..
bukan bagi pihak islam..


haih~
tu la..pulang sini..''demam'' rasa..
byk musuh dlm selimut..

apa-apa pn..kita doakan..
utk kesejahteraan kita..
dan moga Allah kurniakan hidayah buat mereka..
=)

bofoyengfeng said...

gua memang langsung tak berkenan dengan SIS ni. statement2 yang dikeluarkan boleh dikatakan mengikut logik akal. tengok time masa jeslina hashim kena tahan kes apantah.. tengok macam mana SIS ni backing. fakoff la SIS...

bofoyengfeng said...

sori le..teremo plak. :)

ozzy said...

salam UJ...
Semakin hari terasa semakin malu jadi orang Melayu..tak ada apa yang nak dibanggakan menjadi melayu islam.. Apabila sesuatu isu diketengahkan oleh bangsa lain ada saja melayu yang nak jadi hero...dah la segala benda tak boleh sepakat pasal agama pun tak sependapat...

uNcLeJoE said...

@khairi - ye... tepat sekali... taqwa lah kunci segala2nya...mungkin ini juga tanda dekat kiamat.. sebab dah tak malu ngaku dan buat maksiat kan... hmmm astaghfurullah...

@fida - hmmm camna lah SIS tu boleh wujud dengan best nya di sini kan..lantang lak tuh...

@IJ - a'a dunia akhir zaman.. Amin..

@zulkbo - :-) w'salam

@IJ - a'a tol lah tu... a'a novel tu UJ ada baca...

@qushairi - a'a Uj pun rase cm tu jugak.. itu pendapat dia sebagai kebebasan besuara bukan kerana dia Islam... a'a satu masa Islam hanya tinggal nama... dan orang islam ramai.. tapi mereka umpama buih... nauzubillah...

tak sihat ek... hmmm so nikmatilah sepuas2nya ekkk di sini sebelum berangkat balik ke BUMI CINTA ... hehehe

@bofo - emo bertempat... itu lah sebaiknya ...hehehe SIS ntah la.. boleh wujud lagi lak.. uiksss

@ozzy - hmm entahlah... mudahmudahan nanti .. dan harap2 kita ke arah itu.. insyaAllah..

Bro Bayu said...

naper SIS ni pkai nama islam ek..jauh api dari punggung kalao Jakim ker, UIA ke ABIM ker, ILIM ker, PAS ker..ade gak kene menngene ngan Islam..ini dah tahap menghina agama islam..baik lagi bukan islam yang boleh respek agama islam...yang sometimes dapat menghayati islam tu mungkin lebih dari kita...aku suggest nama baru kat SIS hmmmm...Gerakan Anti Islam..atau GAI..(ala2 gerakan anti sami vellu..)

uNcLeJoE said...

to bro bayu - bro memang kelas... erkk :-)

Bro Bayu said...

bro bayu tak suka kelas2 nih...bro.bayu golongan marhaen jerk

nas said...

uncle...camnie.....

1.copy bende nie:

TEXT YG NAK BAGI APPEAR

url entry tue carik dengan klik title post kita...and copy dia pyer url..

text yg nak bagi apear tu pula kita tulis tajuk post kita...ok..tengok contoh nie:


jom bace entri terbaru nas klik:

minum minuman segera tak elok

nas said...

eh..silap...kenape dye xmau kur...ok2...copy bende nie....:

@TEXT YG NAK BAGI APPEAR

buang tanda @ kat depan <a href tue...
and follow my instruction..

nas said...
This comment has been removed by the author.