Social Icons

Saturday, July 31, 2010

BIDARA...Cempaka pun dah OK...

ahaaaa kali ini UJ nak bercakap fasal gandum... lagi pun gandum penting lah pulak.. tak lama lagi nak buat kueh raya kan..... gandum oh gandum...
UJ teringat lagi dulu waktu kecil2 ketika emak ada berbisnes kedai runcit kecil kecilan di kampung... kedai runcit mak memang ada jual gandum... lainnya gandum dijual ketika itu semua disukat dengan timbang, tidak seperti sekarang yang semuanya cepat, senang dan ringkas sudah dipeking siap2...beza lagi gandum yang dalam guni tu ada tertulis cap kunci dengan gambarnya sekali... UJ masih ingat lagi.. memandangkan UJ ni kan geng-geng retro... so UJ masih sempat dengan dacing untuk timbang kati lagi... hehehe... nostalgia pula rasanya..yang tiada bezanya gandum dulu warna putih, gandum sekarang kat giant ke tesco ke the store ke mydin mall ke masih lagi berawrna putih.....
tapi kenapa gandum berwarna putih? setelah UJ mengGoogle semalam.. adalah terjumpa beberapa sumber yang mungkin kita kena ambil cakna dan bertindak dengan lebih bijak untuk generasi akan datang ...erkkk kalau fasal makanan ni selalu gitulah UJ nye statement.. untuk generasi kita akan datang .... so hasilnya ada lah lebih kurang macam ini....

Tepung gandum setelah dikisar berwarna kekuningan. Dengan mencampurkan bahan kimia BP ke dalam tepung, warna tepung akan dilunturkan menjadi warna putih dalam masa yang singkat. Bahan kimia BP ini adalah merbahaya dan boleh menyebabkan berbagai penyakit.

UJ ada terbaca, bahawa pada satu waktu dahulu, satu lori tepung gandum seberat 20 tan untuk dieksport ke Singapura telah ditegah masuk kerana mengandungi bahan kimia BP. Bagusnya Singapura dalam bab ni la.. bab lain tak mahu cerita kat sini lah kan... mereka mengharamkan jualan tepung gandum yang mengandungi bahan kimia BP kerana hendak menjaga kesihatan rakyatnya tetapi mengapa Malaysia terus menzalimi rakyatnya dengan membenarkan jualan tepung yang mengandungi kimia merbahaya BP ini?












apakah itu makhluk yang dipanggil BP..?? setelah mengGoogle lagi... terjumpalah UJ beberapa sumber mengenai BP ini atau
Benzoyl Peroxide, antara nya -;
Benzoyl Peroxide: Classified as: TOXIC, FLAMMABLE and EXPLOSIVE
ada satu lagi sumber lagi parah erkkk....hmmmm
Toxicity to humans, including carcinogenicity, reproductive and developmental toxicity, neurotoxicity, and acute toxicity
selain itu boleh juga klik di sini tentang fakta buruk Tepung Gandum Putih Yang Menggunakan BP ini

hmmm so... lepas ni cuba lah kita periksa ekkk dekat pek pek tepung gandum yang kita nak beli OK... kalau ada alternatif yang lebih baik tanpa BP... itu adalah lebih baik...

UJ dah pun periksa sendiri... dah buat Action Research sendiri hehehehe ada satu jenama tepung gandum tanpa BP... dikenali dengan Tepung Gandum cap Bidara... yang best lagi ... produk Bumiputra Muslim... sudah tentu gandum tak ditanam di Malaysia tapi diimport dari negara Turki... dengar Turki ni rasanya boleh lah percaya skit .. negara lebih 90% didiami orang Islam kan.. UJ sendiri dah sampai negara ni, di Istanbul dulu...pada UJ, walaupun Turki tidaklah boleh dikatakan negara Islam seperti Iran atau Sudan namun masih bolehlah lagi diharapkan kan...khasnya bab-baba makanan ni..itu pendapat UJ sahaja lah ...















tepung gandum cap bunga cempaka ni pun agak kekuningan sedikit ... mungkin tanpa BP....


22 komen:

zulkbo said...

salam UJ..
saya pun pernah dengar juga begitu..termasuk juga gula,kabarnya proses penjernihannya juga menggunakan bahan kimia..hari ini rasanya dalam badan kita paling kurang 50% adalah bahan kimia.Belum masuk asap rokok lagi..dunia semakin moden,pemakanan semakin tidak sihat.wallahualam.

Amrixxx said...

tepung gandum cap sauh & wau nih.. cam pernah aku tgk..
ye ar.. ari2 kena beli kat kedai runcit mase kecik2 dulu..ehehe :D

Afida Anuar said...

Rasanya kan UJ, bila dikaji dengan terperinci akan kandungan bahan2 kimia yang terdapat dalam makanan...banyak mana sangat rasanya makanan yang betul2 selamat utk kita makan.. tadi kat blog kak tirana pun ada terbaca pasal makanan ni jugak...

Fida pun ada juga terbaca pasal ni..lama dulu. Tapi setakat ni tak pernah jumpa lagi tepung gandum yang takde BP tu...alhamdulilah UJ ada alternatif..insyaAllah lepas ni akan cuba cari cap bidara tu..tak pun cempaka pulak.

uNcLeJoE said...

@zulkbo - a'a terima kasih.. betul tu apa yang dikatakan..mudahmudahn kita carik alternatif yang terbaik setakat yg kita mampu..

@amrixxx - dulu dulu ada timbang sekarang ni banyak dah pack siap-siap

@fida - betul fida cakap tuh... kalau baca buku2 keluaran CAP persatuan pengguna penang ngn persatuan pengguna yg lain pun... hampir tak ada makanan sekarang ni yang tanpa bahan kimia kan... walaubagaimana pun selagi mampu kita perolehi yang minima kandung bahan kimia tu... rasanya itu lagi baikkan ... insyaAllah...

sukiman said...

wow Uj dah jadi wartawan sekarang ni ya? bagus tu...kita kena sokong demi kesihatan kita. Kalu tak kita tak tahu ad alternatif lain...

kita wajib mencari yang sihat...

nas said...

salam uncle...huhu
taw xper...aku pon tertanye2 nape tepung gandum nie warna putih..sedangkan warna asal bijik gandum tue yellowish right??
huhu..takot gak nak makan..tapi apekan daya,aku tetap makan roti..hahahhaa
cap bidara??? ermm...later aku carik...:)


jom bace entri terbaru nas klik:

gadis sembang lucah dalam facebook

r.o.l. said...

Terima kasih atas entri ini... Pada masa yang sama, saya risau untuk makan karipap. :-)

uNcLeJoE said...

@ nas - sebaik2nya pun makan lah roti buatan orang islam.. banyak roti yg homemade sekarang ni...selagi boleh elakkan ..kita cuba..kalau payah, sampai nyusahkan diri susah jugak kan...

@suki - heheh tak de la wartawan.. sebenarnya nak promosi buatan orang islam...hehhe

@ rol - ahaaa suka makan karipap ekkk?

sukiman said...

bagus tu, saya ada baca tentang `wajib bagi kita mencari yang halal'...

r.o.l. said...

UJ, suka la jugak :-P

Amrixxx said...

ekceli.. bukan je tepung..
banyak lagi makanan2 harian rakyat m'sia yg perlu dikaji semula..

ketidakprihatinan pemimpin menyebabkn ramai lagi rakyat m'sia dlm keadaan bahaya dan berdosa klu sumber itu tidak halal!!

cop "halal" hanya mainan je skg nih!! erm..

bofoyengfeng said...

gua baru tau la pasal BP ni...gua ingat BP tu british petrol je... good info UJ.

uNcLeJoE said...

@amrixxx - kadang kadang cop halal dari negara yang tak halal itu lagi halal...

@bofo - british petro dah tak ada lah.. kemat... BHP lak...hehehe by the way H tu pe ekkk

ferry said...

bahaya ni kalau budak2 makan..abis keturunan kita kena racun

Anonymous said...

[url=http://www.thomassaboss.co.uk]thomas sabo pendant[/url] They were the dominant herbivore, and the natural prey of the red-crested eagle. [url=http://www.thomassaboss.co.uk]thomas earrings[/url]
[url=http://www.christianlouboutinosale.co.uk]louboutin outlet[/url] qjyjfdcj By the mid-[[/wiki/Triassic|Triassic]], there were many synapsid species that looked like mammals. whhwhnqg [url=http://www.mulberrylondonshop.co.uk]mulberry alexa bag[/url]

Anonymous said...

[url=http://www.dressaleuk.co.uk]prom dresses cheap short[/url] B. [url=http://www.zoeroad.com]black prom dresses[/url]
[url=http://www.xmpllc.com]short homecoming dresses[/url] uvgadizz Ok, so lets avoid the conspiracy theory stuff, and assume that the government isn't keeping tabs on its citizens. ogrgdvcs [url=http://www.mulberrylondonshop.co.uk]mulberry outlet[/url]

Anonymous said...

[url=http://www.thomassaboss.co.uk]thomas sabo jewellry[/url] Carefully consider whether natural down or man-made fiber should be selected as a filler. [url=http://www.zoeroad.com]girls prom dresses[/url]
[url=http://www.christianlouboutinosale.co.uk]christian louboutin[/url] lzlmjvcu Inside a stranger befriends you. cnqtyijq [url=http://www.mulberrylondonshop.co.uk]mulberry purse sale[/url]

Anonymous said...

[url=http://www.dressaleuk.co.uk]dress sale uk[/url] Save money by making your own almond meal; making it fresh prevents oxidation of the healthy fats in almonds. [url=http://www.mitwhite.com]inexpensive bridesmaid dresses[/url]
[url=http://www.xmpllc.com]http://www.xmpllc.com[/url] vwyyrouz Just imagine if you had 3 men standing in front of you, with their arms wide open, and you gave them a signal and they clamped their hands together, you would be working in the same way a contactor does. rvobwnlq [url=http://www.mulberrylondonshop.co.uk]mulberry sale uk[/url]

Anonymous said...

[url=http://www.bestdresseller.co.uk]plus size party dresses[/url] These easy workout routines could make you enhance the dimensions, even just before the anticipated time period limit. [url=http://www.zoeroad.com]unique prom dresses[/url]
[url=http://www.xmpllc.com]http://www.xmpllc.com[/url] yejajvey You'll incur no travel expenses and have the opportunity to learn your new and valuable skill in the most comfortable atmosphere in the world to you - your own home. hmxybkaw [url=http://www.mulberrylondonshop.co.uk]mulberry shoulder bags sale[/url]

Anonymous said...

[url=http://www.bestdresseller.co.uk]cheap formal gowns[/url] and so she, along with hundreds of professional singers and performers showed up in November, 2005 to audition for the film adaptation of the musical "Dreamgirls." Raven-Symond and Fantasia Barrino, her more successful competitor on "American Idol", wanted the plum role of Effie White, too, in this most lavish all-black film ever (budget $80 million.). [url=http://www.mitwhite.com]junior bridesmaid dresses[/url]
[url=http://www.christianlouboutinosale.co.uk]louboutin uk[/url] racikggi It is a very delicate joint located in the front part of the ears and connects the lower jaw to the skull.. vjzituhb [url=http://www.mulberrylondonshop.co.uk]mulberry mitzy bags[/url]

Anonymous said...

[url=http://www.bestdresseller.co.uk]junior formal dresses[/url] In the beginning I always thought I "wouldn't mind" the issues when next I read the series, some long distant day into the future. [url=http://www.mitwhite.com]black formal dresses[/url]
[url=http://www.christianlouboutinosale.co.uk]christian louboutin outlet online[/url] tfiqweqy But where does this figure come from and is there any documented evidence anywhere to prove it? The truth is that no-one really knows where it originated. jxncoxdk [url=http://www.mulberrylondonshop.co.uk]mulberry handbags uk[/url]

Anonymous said...

[url=http://www.bestdresseller.co.uk]party dresses for girls[/url] It is easy to manage, light wieght and easy to tow. [url=http://www.mitwhite.com]inexpensive bridesmaid dresses[/url]
[url=http://www.christianlouboutinosale.co.uk]louboutin outlet[/url] gdivgfoa Now Alita must rule disguised as a servant as the battle-savvy Falis sits on the throne in her body! As if this were not enough to juggle, evil Professor Akamashi and his twin android assassins just HAVE to cause trouble.. lvklmrdj [url=http://www.mulberrylondonshop.co.uk]mulberry outlet[/url]