Social Icons

Monday, May 3, 2010

renung-renungkan lah...


"Siapa bilang dengan menulis itu tidak boleh cari makan? Saya sendiri ditawar ribuan ringgit untuk menulis lima baris puisi. Kemudian ditawar lagi berbelas ribu, hanya dengan memasukkan perkataan ini, Satu Malaysia. Tetapi, saya menolak"

Sasterawan Negara A. Samad Said

renung-renungkan lah apa yang diucapkan beliau...mendalam kan maknanya... Wallahua'lam
boleh klik sini http://alghazalisulaiman.blogspot.com/

10 komen:

Afida Anuar said...

Owhh patut la UJ beria nak jadi penuliss...hehe..

Mesintaip: said...

Penulis perlu ada prinsip dalam hidupnya. Wang bukan segala-galanya jika ia melanggar prinsip hidup diri. Penulis yang beriman mempunyai prinsip takwa.

uNcLeJoE said...

itu SN la makcik fida... sepatah perkataan kuar dr mulut dia pun ada harga...sekadar penulis picisan menulis penulisan picisan blog picisan...tetapi UJ bukan picisan...

a'a pernah dengar gak..last last jadi pulau rusa...walhal sekor rusa pun tak de ekk kat situ...kalao nak kira ramai sedara dan suku sakat UJ gak kat situ...tapi tak kenal sangat la...kena bertitih ngn sedara mara di manir dulu...

uNcLeJoE said...

mesintaip - betol betol saya setuju sangat2 tuh...itu lah prinsip yang ditunjukkan oleh SN kita...sebagai pedoman...sekadar di blog ni apa lah sangat kan..

NAZRINCREWS said...

salam unclejoe..

saya amat tertarik dgn entry UJ ni..saya amat kagumi SN A.Samad Said..kalu boleh nak berguru dgn beliau seperti ustaz Faisal Tehrani..

puisi SN A.Samad Said amatlah berharga kerna setiap bait katanya ada maksud yg dalam..setiap puisinya ada harga yg xternilai sebenarnya..

kini,byk pemuisi2 di kalangan kita..tapi tujuan dan prinsip yg membedakan antara semua..ada yg mengejar nama dan harta dan ada yg memberi kesedaran pada ummah dr ambang kehancuran..inilah kewajipan kita.

sedarkan ummah untuk kejayaan didunia dan semestinya di akhirat..insyaallah.

sukiman said...

saya suka juga pak samad, puisinya dalam makna, tunjang tusuk mesejnya.

setuju dgn mesentaip, penulis kena ada prinsip.

setuju juga dgn nazrincrews, penulis ada kewajipan. cuma amat jelas atau tersirat penulisannya...
ramai juga yang menulis untuk suka-suka...saya tak faham...

Nafastari said...

Saya menyanjung tinggi SN A Samad Said! Sememangnya budaya mengampu itu sangat memualkan, sebab itulah dia tidak rela rela dibayar hanya sekadar untuk mengampu UMNO...

uNcLeJoE said...

nazrincrews -
sukiman -
nafastari -
betul apa yang dikatakan penulisan mereka membezakan tujuan mereka menulis...apa-apa pun tujuan lebih baik kembali kepada nawaitu kita ..kenapa kita menulis..? penulisan yang ikhlas dan jujur menunjukan kita ada prinsip...lalu ini tidak digugat kerana ada anasir asing, menjadikan penulisan kita tidak sihat dek bendasing yang bukan kita undang...ada juga mereka menulis kerana laba yang dicari dan kekadang tidak kerana dari hati menghasilkan buah yang tidak manis untuk pembaca kerana bukan dari hati tetapi kerana tolakan nafsu dan laba dunia...SN kita yang kiat sanjung jelas menunjukkan prinsipnya walaupun dipaparkan ribuan ringgit sesekali tidak mahu jejaskan prinsipnya, pun begitu sifatnya langsung tidak menjejaskan krediblitinya...malah makin disanjungi ramai orang dan peminatnya...

terima kasih komen kalian yang sama-sama memberi erti untuk saya dan kita semua insyaAllah...jom menulis kerana berdakwah untuk diri sendiri dan orang lain...

Amrixxx said...

yeps.. menulis utk berdakwah xpe..
tapi klu nak kumpulkn kekayaan semata2 dah salah tuh..

klu kita berdakwah n kekayaan hadir sekali itu dah kira rezeki..
xpe ar xjadi jutawan pun.. jadi billionaire cam bill gates ok ar..hehe :D

uNcLeJoE said...

am - :-) dah balik hutan ekk ptut r ada bau ag...